Karışık fotoğraf |
|
tophane müşiri zeki paşa yalısı- boyacıköy
Yorumlar: 0 Mustafa Cambaz
|
|
|
|
kalenderhane camii
kalenderhane camii |
Açıklama: |
Caminin yeni halısı çok güzel ve çok anlamlı. Bir yıl önce Manisa’da dokunan halı, Osmanlı süsleme sanatında çokça kullanılan “Şâhî benek” ve “pelengi” motifleriyle bezeli.
Bu motiflerden biraz bahsetmek istiyorum. Şâhî benek, kaplan postundaki beneklerden hareketle; aradaki dalgalı şekil yani pelengiyse pars postundan hareketle yapılmış. Her ikisi de gücü temsil ediyor. Topkapı Sarayı’nı gezenlerin belki dikkatini çekmiştir. Osmanlı’da şâhî benek motifleri öncelikle padişah kaftanlarında, çinilerde ve kürsü, rahle, pencere kanatları gibi ahşap malzemelerde bolca kullanılmış. Bu kullanımlarda benekler çoğu zaman üç hilâl şeklinde uygulanmış.
Gelelim motiflerin ismine. 40- 50 yıl önce bir Alman araştırmacı bu motifleri “çintemani” olarak adlandırmış. O gün bugündür en ciddi çalışmalarda dahi hep bu isim kullanılmış. Osmanlı kaynaklarında böyle bir isimlendirme yokmuş, kimin umurunda… İsim bir Batılı tarafından konuldu ya, kaynakları araştırmaya ne gerek var… Adam nasıl olsa araştırmıştır (!) Ayrıca ezber bozmaya ne gerek var?
Ne mutlu ki bazen böyle düşünmeyenler de çıkabiliyor. Aziz Doğanay adlı bir araştırmacı, Osmanlı süsleme sanatının bu özel motifini Osmanlı kaynaklarında araştırmış ve gerçek ismini (şâhî benek ve pelengi) bularak, Osmanlı Mimarisinde Tezyinat adlı kitabında anlatmış. Daha fazla bilgi edinmek isteyen bu kitabı edinebilir. (10/ 12/ 2009) |
Kelimeler: |
|
Tarih: |
03.01.2010 23:58 |
Görüntülenme: |
1448 |
İndirilme: |
2 |
Oylama: |
0.00 (0
Oy(lar)) |
Dosya boyutu: |
132.1 KB |
Ekleyen: |
Mustafa Cambaz |
|
EXIF Info |
Yapım: |
NIKON CORPORATION |
Model: |
NIKON D200 |
Pozlama Süresi: |
1/13.00000117 |
Buşluk Verisi: |
F/2.8 |
ISO hızı: |
320 |
Oluşturma Tarihi: |
10.12.2009 14:44:45 |
Merkez Uzunluğu: |
24mm |
|
|
|