Kayıtlı kullanıcılar
Kullanıcı
Şifre

Beni hatırla


Karışık fotoğraf

hatice hanım ve mustafa tahir efendi çeşmeleri
hatice hanım ve mustafa tahir efendi çeşmeleri
Yorumlar: 0
Mustafa Cambaz

selimiye camii- müezzin mahfili
selimiye camii- müezzin mahfili

            

Önceki Fotoğraf:
selimiye camii- müezzin mahfili

 
 Sonraki Fotoğraf:
selimiye camii- müezzin mahfili


selimiye camii- müezzin mahfili
Açıklama: Kâbe'yi temsil eden müezzin mahfili
Mimar Sinan, Selimiye Camii’nde müezzin mahfilini caminin tam ortasına, kubbenin merkezinde bir yere kurmuş. Bu alışılmış bir uygulama değil. Çünkü müezzin mahfili bütün camilerde arkada veya kıyıda, köşede bir yerlerde olur. Koca Sinan’ın, en olgun devrinde, merkezî plân tipini en başarılı uyguladığı bu şaheserde mahfili tam ortaya koyup mekân genişliğini bozması ve odak noktası haline getirmesi ilk bakışta şaşırtıcı gelebiliyor. Ancak sebebini öğrenince Anadolu insanının evliya olarak bildiği bu büyük insana hayranlığımız bir kat daha artıyor. Müezzin mahfilini kubbenin altına, harimin tam ortasına koyan Sinan, camiyle arş ve kâinatı, müezzin mahfiliyle de arşın merkezindeki Kâbe’yi sembolize etmiş. Müezzin mahfilindeki uygulama bununla bitmiyor… Kareye yakın plânlı mahfilin, yarım daire şeklinde dışarı taşan taş merdiven kısmı, Kâbe’ye bitişik yarım daire şeklindeki “El-Hatîm denilen bölümü temsil ediyor. Bu yarım daire kısım, Kâbe’de olduğu gibi burada da kuzeybatı yönünde… Kâbe’nin tam kare şeklinde olmadığı bilinir. Bütün kenarları birbirinden farklıdır. Müezzin mahfili de Kâbe gibi tam kare değil. Kenar uzunlukları bir birinden farklı… Yapılarında kullandığı her ölçü ve oranın bir anlamı olan Sinan, müezzin mahfilinde Kâbe plân ölçülerinin tam yarısını kullanmış. Kâbe’deki 12 metrelik uzunluk, mahfilde 6 metre… Kâbe’nin 25 santimetre yüksekliğinde ve 30 santimetre kadar dışarı doğru çıkıntısı olan taban kısmına “şadırvan” deniyor. Şadırvandan maksat da su… Selimiye’de merkez kubbenin örttüğü müezzin mahfilinin altında da bir şadırvan bulunuyor...
Yukarıda da belirttiğim gibi yapılarında her mesafe ve orana bir anlam yükleyen Mimar Sinan’ın, Süleymaniye ve Selimiye’sindeki hiçbir mesafe ve oran tesadüfî değil. Selimiye’de kubbeyi taşıyan sekiz ayağın merkezlerinden geçen dairenin çapı 45 arşın. Kubbe kenarı zeminden 45, minare alemi ise buradan itibaren 66 arşın yükseklikte. Süleymaniye’de kubbe kenarı zeminden 45, kubbe alemi ise 66 arşın yükseklikte… Ebced hesabına göre 45 “Adem”, 66 “Allah” kelimelerine tekabül ediyor… Çifte vav gibi… Genellikle ulu camilerde duvar ve sütunlara çizilen çifte vav, sûfî geleneğinde zengin bir semboldür ve ebced hesabına göre Allah lâfzını temsil ettiği gibi, ilâhi varlıkla insan arasında bağlaç oluşturur. Koca Sinan bu bağlacı caminin mesafe ve oranlarına işlemiş… (15/ 06/ 2008)
Kelimeler:  
Tarih: 08.01.2011 00:49
Görüntülenme: 5835
İndirilme: 1
Oylama: 4.00 (1 Oy(lar))
Dosya boyutu: 166.7 KB
Ekleyen: Mustafa Cambaz

EXIF Info
Yapım: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D200
Pozlama Süresi: 1/20
Buşluk Verisi: F/2.8
ISO hızı: 320
Oluşturma Tarihi: 15.06.2008 10:28:55
Merkez Uzunluğu: 24mm

Powered by DNAsoft