Karışık fotoğraf |
|
merkezefendi camii
Yorumlar: 0 Mustafa Cambaz
|
|
|
|
bursa yeşil camii
bursa yeşil camii |
Açıklama: |
Üstü saray altı cami
Erken Osmanlı döneminin en görkemli çinilerini barındıran Bursa Yeşil Camii, üst katındaki hünkar kasrı ve sultan daireleriyle bir sarayı andırıyor. Cami, imparatorluk külliyelerinin başlangıcını temsil etmesi açısından da önemli.
Emir Sultan Camii ve Yıldırım Beyazıt Camii gibi Bursa Yeşil Cami de şehre hakim bir tepede kuruludur. Bir külliye şeklinde tasarlanan cami, imparatorluk külliyelerinin başlangıcını temsil etmesi açısından Osmanlı mimarisinde bir dönüm noktasını teşkil eder. Külliyenin bazı birimleri günümüze kadar ulaşamamış ancak türbe, hamam, imaret ve medrese halen varlığını koruyor. Bursa’nın en güzel anıt yapılarından biri olan cami, adını çinilerinin turkuvaz renginden alıyor. Çelebi Sultan Mehmet tarafından 1419 yılında yapımına başlanmış. Ancak Çelebi Mehmed’in 1421’de vefatı üzerine oğlu 2. Murat tarafından 1424 yılında tamamlanmış. Mimarı Hacı İvaz’dır. Tabhaneli veya zaviyeli olarak adlandırılan ters T plân grubu içinde yer alır.
İlk hünkâr kasrı
Osmanlı erken döneminde camiler ve medreselerde ters T plânı uygulanmış. Bu plânda yapılan ilk eser İznik Nilüfer Hatun İmareti’dir. İlk cami de Bursa Yıldırım Bayezid Camii’dir. Kardeşler arasındaki savaşı kazanarak Fetret Devri’ne son veren ve devleti toparlaması nedeniyle 2. kurucu olarak görülen Çelebi Mehmet, tahta geçince babasının inşa ettirdiği Yıldırım Camii plânını tekrarlayan bu camiyi yaptırmış. Bursa Tipi olarak da adlandırılan bu plânda, girişten kıble duvarına doğru uzanan ve yan yana gelen iki kubbenin örttüğü iki bölümlü dikdörtgen bir ana mekân oluşturulmuş. Bu bölümlerden kıble tarafında bulunan biraz yüksek tutulmuş. Girişin bulunduğu, yani kuzeyde kalan ve ortasında havuz bulunan dikdörtgen bölümde ise yan kanatlara eyvan ve odalar yerleştirilmiş. Camiyi farklı kılan özellikler; sultan ve saraylılara ayrılan özel daireler, ortası havuzlu kubbeli mekân ve tonoz yerine kubbeyle örtülü eyvanlardır. Çünkü bu mimari özelliklere Osmanlı mimarlığında daha önce hiç rastlanmaz. Kuzeydeki enlemesine dikdörtgen bölümün üst katında ortada, zemin ve üst örtüsü dahil tüm duvarları çinilerle kaplı hünkâr mahfili, bunun iki tarafında saray daireleri yer alıyor. Alt katta ise Erkan-ı Osmaniye’ye ait çini kaplamalı mahfiller bulunuyor.
Yeşil çinili ihtişam
Kesme taş ve mermerle inşa edilen cami, girişten itibaren renkli sır tekniğinin uygulandığı çinileriyle dikkat çekiyor. Ana mekândan yan odalara, hünkâr mahfilinden mihraba her yer erken Osmanlı devrinin en nitelikli çinileriyle kaplanmış. Süslemeler sadece çinilerden ibaret değil. Kalem işi, alçı ve ahşap bezemeleri de mimariyle uyum içinde ve göz kamaştırıcı. Yapının bütün süslemeleri Bursalı Nakkaş Ali bin İlyas Ali’nin yönetiminde, aralarında Tebrizli ustaların da bulunduğu bir ekip tarafından gerçekleştirilmiş. Bu yüzden çini bezemelerde Asya etkisi görülüyor.
Günümüzde kadınlar mahfili olarak kullanılan yan kanatlardaki odalarda, pencere şeklinde gömme kitap dolapları, ocak ve nişler bulunuyor. Bu da odaların imaret ve misafirhane olarak kullanıldığını gösteriyor. Girişten kıble duvarına doğru uzanan ve yan yana gelen iki kubbe birbirine Bursa tipi kemerle bağlı. İki kubbenin kesiştiği yerde yaklaşık bir metre boyunda, yarım metre genişliğinde saf altın işlemeli bir pano yer alıyor. (11/ 01/ 2015) |
Kelimeler: |
|
Tarih: |
24.01.2015 01:39 |
Görüntülenme: |
1301 |
İndirilme: |
0 |
Oylama: |
0.00 (0
Oy(lar)) |
Dosya boyutu: |
162.7 KB |
Ekleyen: |
Mustafa Cambaz |
|
IPTC Info |
Byline: |
MustafaCambaz |
Telif Notları: |
|
|
EXIF Info |
Yapım: |
NIKON CORPORATION |
Model: |
NIKON D600 |
Pozlama Süresi: |
1/250 |
Buşluk Verisi: |
F/8 |
ISO hızı: |
180 |
Oluşturma Tarihi: |
11.01.2015 16:13:03 |
Merkez Uzunluğu: |
14mm |
|
|
|